140 tegn der ændrede verden – introduktion til Twitter del 1

På mange måder er Twitter en sær succes (billede af ELDH - Creative Commons)

På mange måder er Twitter en sær succes (billede af ELDH - Creative Commons)

Webtjenesten Twitter er på mange måder sindbilledet på de nye sociale medier. I sig selv er det nærmest ingenting – men på grund af de brugere som er der og det de bruger tjenesten til har denne simple lille webtjeneste vist sig at være utrolig sejlivet. Og i nogen tilfælde har Twitter måske endda ændret verden … 

Denne artikel er ikke skrevet til dig som allerede er på Twitter og som ved alt om hashtags, DM’s, Yfrog og Seesmic Desktop. I denne artikel, som er den første af en serie, vil du blive introduceret til Twitter og lære hvordan du kan bruge det.

Lidt historie

Det hele starter i marts 2006. Entrepeneuren Jack Dorsey får ideen til Twitter under en brainstorm hos podcastvirksomheden Odeo. Ideen lyder ganske enkelt “En SMS-service der kan kommunikere med en gruppe af mennesker”. Ganske enkelt.

Til konferencen South-by-Southwest i Austin (som vel bedst kan beskrives som Web 2.0-folkenes Roskilde Festival) får Twitter sit gennembrug i 2007. Ved hjælp af to store skærme viser folkene bag Twitter den stadig voksende strøm af beskeder – og alle som er noget indenfor IT og Web melder sig til tjenesten. En succes var født.

Herefter eksploderer det. I 2007 havde Twitter ca. 400.000 “tweets” (beskeder sendt på Twitter) på et kvartal. I 2008 var dette tal vokset til 100 millioner(!) I starten af 2010 blev det sendt 50 millioner tweets pr dag – svarende til 4.5 milliarder i kvartalet.

Hvad er det?

Så hvad er Twitter egentlig? Twitter er, skåret helt ind til benet, en tjeneste som sætter dig i stand til at sende beskeder (“tweets”) på 140 tegn eller mindre. Du sender dem ud i verden så alle kan læse dem. Og de kan handle om hvad som helst.

For at forklare det nærmere må vi slå ned på nogle hovedpunkter i tjenesten. Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at alt hvad man skriver på Twitter er offentligt. Alle kan læse det – og det er pointen. Du kan på samme måde også læse alt hvad andre skriver på Twitter, og vælge at være en del af samtalen.

Men med 50 millioner tweets om dagen så er det ikke muligt at læse det hele – og det ville heller ikke give mening. Derfor er Twitter opbygget på den måde, at man vælger at følge de personer som skriver noget man syntes er interessant. Man vælger altså selv sit Twitter-feed – og hvad der skal være i det?

Hvad skal jeg skrive?

Når jeg introducerer folk til Twitter så starter de altid med at være optagede af, hvad de skal skrive. Og det første tweet er næsten altid noget i stil med “Tester Twitter” eller “Ved ikke om det her er noget for mig”.

Sandheden er at når du lige er kommet på Twitter er det fuldstændig ligegyldigt hvad du skriver. For der er ikke nogen som lytter. Du har 0 followers. Så hvad end du skriver forsvinder ud i skyen og er væk.

Det gode råd er at du skal starte med at lytte. Du skal finde folk der skriver noget interessant og så skal du læse hvad de skriver, følge deres links eller hvad de eller poster. Det kan være folk du kender personligt – eller det kan være kendte. Og det kan være indenfor alle mulige områder – musik, film, kunst, politik, business, sport …

Start

Du starter din konto ganske nemt – nemlig ved at gå ind på Twitter.com og skrive et brugernavn du selv vælger, din email og vælge et password. Herefter kommer du til et par skærme som introducerer Twitter og funktionerne – og her skal du særligt lægge mærke til nr. 2 “Follow freely”. Her præsenterer Twitter forskellige personer som du måske kunne have lyst til at følge – og giver dig mulighed for at søge. Twitter opfordrer dig til at finde fem du gerne vil følge. Prøv at skriv navnet på en person du interesserer dig for i søgefeltet – f.eks. en musiker, en politiker eller en forretningsmand. Eksempler kunne være:

  • Martin Thorborg (@thorborg) – iværksætter og også meget aktiv
  • Politiken (@politiken) – løbende nyheder fra Politikens webavis
  • Lady Gaga (@ladygaga) – fænomenet Lady Gaga er en af de mennesker der har allerflest der følger på Twitter
  • Margrethe Vestager (@vestager) – meget aktiv på Twitter med personlige updates fra folketinget
  • Adam Bindslev (@udkantsadam) – mig! 🙂
  • … og så videre

Find de personer du syntes er interessant – og tryk på “Follow” ud for navnet. Så følger du deres tweets.

I et af de næste skridt kan du hente folk ind fra din Gmail, Yahoo, Hotmail eller LinkedIN. Her kan du altså finde ud af om nogle af dine eksisterende kontakter er på Twitter – og følge dem.

Så er du på Twitter – og kan nu følge med i hvad de personer du har valgt at følge skriver. Og det er en god start. Prøv at se strømmen igennem og se om du støder på noget interessant.

Næste del – at skrive

Nu er du så på Twitter – og klar til at bruge det. I næste del af denne artikelserie vil vi snakke om hvad man så kan skrive – og hvordan man kan blive en del af samtalen.

3 tanker om "140 tegn der ændrede verden – introduktion til Twitter del 1"

  1. Pingback: Dine 140 tegn – introduktion til Twitter del 2 | Onlinekurser.dk

  2. Pingback: Fem år på Twitter | Semiosis Formidling ApS

  3. Pingback: Prøv noget andet end LinkedIN til jobsøgning | Onlinekurser.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *