3 uundværlige webværktøjer – del 2: Dropbox

Kan du heller ikke finde noget? Dropbox er måske løsningen ...

Kan du heller ikke finde noget? Dropbox er måske løsningen ...

Du er garanteret også træt af at fedte rundt med USB-nøgler eller, gys, CD’er eller disketter. De filer du skal bruge skal være tilgængelige på den maskine, du sidder ved. Lige meget hvor. Så bliver det hele meget nemmere.

Løsningen hedder Dropbox – et system, der synkroniserer dine filer mellem x antal computere, men som også giver dig mulighed for at tilgå dem fra enhver anden computer. Ideen er simpel – og det virker. Du opretter en konto på www.dropbox.com – og installerer det lille program, som Dropbox tilbyder dig. Dermed oprettes en filmappe på din computer med navnet “My Dropbox”. Alt, hvad du lægger i den mappe, bliver automatisk uploadet til Dropbox. Og så bliver det smart …

… for hvis du har mere end en computer så installerer du også Dropbox på de andre – fx hvis du har en bærbar og en stationær. Herefter bliver hele indholdet af din Dropbox downloadet til computer2 – og du har de samme dokumenter på begge maskiner. Hvis du fx så ændrer noget i et dokument på computer1 og gemmer det … så bliver ændringerne automatisk uploadet til computer2. Dropbox sørger altså for at holde styr på dine versioner.

Nu tænker du måske: “Jamen jeg har kun 1 computer, hvad f**** bilder den wanna-be-smartass-se-mig-jeg-har 4-computere-fyr sig ind? Hvad skal jeg med det?”. Men sagen er, at Dropbox er smart for stort set alle. For du kan ikke kun dele filer med dine andre computere. Du kan dele mapper i din dropbox med andre mennesker. Så hvis du arbejder på et projekt med en gruppe andre, så kan i dele en Dropbox – og dermed sikre, at alle altid har de nyeste udgaver af filerne. I projektsammenhæng kan Dropbox virkelig gøre undere.

Dropbox koster gratis op til 2gb – derefter skal man betale. Det er sådan lidt en pusher-metode. For når du først har brug for 3 gb, er du så hooked, at du ikke kan lade være med at betale. Den gode nyhed er, at det ikke koster en formue. Prisen er pt. 10$ om måneden – eller ca. 500 kr. om året. Og de første 2 gb er nok til mange mange dokumenter!

2 tanker om "3 uundværlige webværktøjer – del 2: Dropbox"

  1. Pingback: 3 uundværlige webværktøjer – del 3: Remember The Milk | Onlinekurser.dk

  2. Pingback: Google Drive – så er der kamp i skyen! | Onlinekurser.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *