Facebook keder dig? Du er ikke alene

Har du oplevet, at du bruger Facebook mindre nu end du gjorde for f.eks. et år siden? Begynder du at tage længere og længere pauser fra Facebook? Er dine venner på Facebook mere irriterende end interessante? Du er ikke alene.

Flere og flere tager en pause fra Facebook (billede af khawkins04)

Flere og flere tager en pause fra Facebook (billede af khawkins04)

En undersøgelse fra Pew Internet Research viser at en stor del af de amerikanske Facebook-brugere er begyndt at tage længere pauser fra Facebook. I USA er 67% af alle voksne aktive på Facebook. Blandt dem er der 61% der frivilligt har taget pauser på en uge eller mere fra Facebook.

Når man spørger brugerne om årsagen til pausen får man mange forskellige svar. Blandt begrundelserne for ikke at være aktive på Facebook finder man blandt andet:

  • Havde ikke tid – 20%
  • Var ikke interesseret – 10%
  • Indholdet var ikke relevant – 10%
  • Brugte for meget tid på Facebook – 8%
  • Blev træt af det / kedede mig – 7%
  • Bekymret over privatlivsindstillinger – 4%
  • Pause af religiøse årsager – 1%

Slår vi “var ikke interesseret”, “indholdet var ikke relevant” og “kedede mig” sammen får vi 27% som ganske enkelt ikke længere får et kick ud af at være på Facebook. Folk som ganske enkelt har fået nok at vores Spotify-playlister, Instagrams af mad, billeder af babyer og opfordringer til at støtte velgørende sager. Og der er meget der tyder på, at flere vil tage pauser fremover.

Vil bruge Facebook mindre fremtiden

Pew har også spurgt folk om deres planer for at bruge Facebook fremover. I aldersgruppen 18-29 år siger 38% at de vil bruge mindre tid på sitet fremover. 61% siger at de vil bruge samme tid som i dag og kun 1% forventer at ville bruge Facebook mere i fremtiden. Tallene er lidt mindre deprimerende for Facebook når man ser på de ældre brugergrupper – her siger 26% af de 30-49 årige, og 17% af brugere over 50 år, at de vil bruge det mindre i fremtiden. Formentlig fordi de aldersgrupper allerede bruger Facebook mindre.

Godt indhold

For os der bruger Facebook som en platform til netværksskabelse, karriereudvikling eller branding af virksomheden kan vi se det her som et problem – eller en udfordring. Hvis 10% tager en pause fra Facebook fordi indholdet ikke er godt nok – så kunne det være en løsning at lave noget bedre indhold! Give vores “følgere” en grund til at logge på.

Samtidig må vi også begynde at holde øje med hvilke andre netværk brugerne skifter over til. Er det nu at vi skal udvide vores aktiviteter til LinkedIN, Google+ og Twitter?

Landskabet for de sociale medier er i konstant forandring, og nu ser vi i hvert tilfælde tegnene på at Facebook stjerne daler … en smule i det mindste.

Vil du også tage en pause? Gør du det allerede?

Læs hele undersøgelsen fra Pew her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *