Virksomhedskommunikation – med lidt mindre støv

Det er meget alvorligt at drive virksomhed. Dødsens alvorligt må man tro når man læser den måde mange virksomheder præsenterer sig selv på i mails, websider og materialer. Og nok er det alvor, men det behøver altså ikke at være sådan. Moderne virksomhedskommunikation må gerne have lidt personlighed og et glimt i øjet.

Heldigvis er der nogen virksomheder som prøver at gøre det på en lidt anden måde. Typisk i “den nye økonomi”, hvor virksomheder som Dropbox og Mailchimp i høj grad er i færd med at ændre reglerne for, hvordan man kan kommunikere til sine kunder.

Følgende formulering kommer fra en mail fra Dropbox:

Hi Adam

"This is a friendly reminder that your Dropbox is full! Sadly, it won't save any
changes until it's back in shape.

If you're thinking of upping your Dropbox's belt size, you can always upgrade to
more space.

Happy dropboxing!
- The Dropbox Team"

Det kunne sagtens være skrevet meget mere tørt, kedeligt og “corporate”. Men det blev det ikke. I stedet for blev det netop en “friendly reminder” – endda med et tryk på friendly.

Virksomhedskommunikation skal ikke være pjattet

Vi skal løsne slipset når vi arbejder med virksomhedskommunikation

Vi skal løsne slipset når vi arbejder med virksomhedskommunikation

Der er en fin linie i det her. Virksomhedskommunikationen skal ikke være pjattet, og det er det heller ikke i mit eksempel herovre. Det skal stadig være sagligt og professionelt. Men det må bare gerne have et glimt i øjet. En personlighed bag. Det er det som nogle moderne virksomheder forstår.

Kort sagt handler det meget om tiltaleformer, og om hvilke ord man vælger at bruge. I dette eksempel indledes med “hej”. Det er uformelt, det er venligt. Jeg forventer ikke at der efter hilsenen “Hej” kommer en “Hej Adam – vi har meldt dig til inkasso”. Så lige fra allerførste linie føler jeg mig tryg, og har en fornemmelse af, at det ikke er noget meget alvorligt.

Derefter handler det om småord og formuleringer. Istedet for at skrive “until you have deleted excess files” skriver Dropbox “until it’s back in shape”. Istedet for at skrive “increasing your Dropbox storage capacity” skriver de “upping your Dropbox’s belt size”. Det er nok ikke den teknisk korrekte term, men denne her mail er ikke skrevet til IT-nørder. Den er skrevet til almindelige mennesker der bruger Dropbox.

Virksomheder skal kommunikere til målgruppen

Når vi kommunikerer som virksomhed skal vi huske på, hvem det er vi kommunikerer med. Vi skal forstå vores målgruppe og tilpasse kommunikationen til dem. Og især når vi kommunikerer med privatpersoner i en business-to-consumer sammenhæng så kan vi måske godt løsne slipset lidt.

Det bliver endnu mere kritisk, hvis vi bruger sociale medier i vores kommunikation. For her bliver kontrasten mellem det stive virksomhedssprog og “almindelige menneskers” sprog så åbenlys. Når en virksomheds statusopdateringer bliver vist i Facebook’s newsfeed så vil de komme til at stå mellem venner, bekendte og families mere private opdateringer. Her skal virksomhederne virkelig lære at hyle som de ulve de er iblandt.

Personlighed

I sidste ende handler det om at have personlighed – også når vi arbejder med virksomhedskommunikation. For vi er mennesker, og som mennesker forholder vi os langt bedre til andre mennesker end til ansigtsløse koncerner. Det har flere og flere moderne virksomheder forstået, og de er gode til at signalere det – bare ved at have et lille glimt i øjet når de skriver mails til deres kunder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *